Πίσω στις περασμένες εκθέσεις
Αστρολάβος δεξαμενή 20.03.08 - 12.04.08

Την Πέμπτη 20 Μαρτίου 2008, εγκαινιάζονται στην Αίθουσα Τέχνης "ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ δεξαμενή" (Ξανθίππου 11, Κολωνάκι, τηλ: 210 7294342, 3, φαξ: 210 7293317, www . astrolavos . gr , ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Παρασκευή 10.30-14.00 & 18.00-21.00, Σάββατο: 10.30-14.30), η έκθεση εγκαταστάσεων της Δήμητρας Πανουργιά με τίτλο: " Walk through hidden realms " - (στο κάτω επίπεδο της αίθουσας) και η έκθεση ζωγραφικής του Γιώργου Παπαγεωργίου με τίτλο: "China Paintintgs" - (στο μεσαίο επίπεδο).

 





Η Δήμητρα Πανουργιά , στη νέα αυτή ατομική της έκθεση, με τον χαρακτηριστικό τίτλο: " Walk through hidden realms " (ελευθ. μεταφρ.): «Περπατώντας σε κρυμμένες διαδρομές», πραγματεύεται καταστάσεις του πνεύματος και της ψυχής κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού προς την Αυτογνωσία και το ενδότερο Είναι μας.

Η καλλιτέχνης, μετουσιώνει την προγενέστερη εμπειρία της στο χώρο της γλυπτικής και των κατασκευών, σε τρεις μεγάλες, μνημειακών πλέον διαστάσεων, εγκαταστάσεις στον χώρο. Οι 3 μεγάλες Installations στις οποίες ο θεατής - επισκέπτης μπορεί να περιηγηθεί εντός τους, είναι: 1) Trees (Δάσος - Δέντρα), 2) Labyrinth (Λαβύρινθος - Τριαντάφυλλο) και 3) Fireflies (Πυγολαμπίδες).

Το ταξίδι από την αυτοαναφορικότητα και εσωστρέφεια, προς το είδωλο και άρα προς τον εξωτερικό κόσμο - χώρο, στον οποίο το άτομο κινείται ? πραγματώνεται μέσα από μια σειρά διαδρομών - χώρων - δρόμων, στους οποίους ο θεατής καλείται να εισέλθει και να περπατήσει εντός τους. Καλείται να περπατήσει και άρα από θεατής-απών, να γίνει συνεργός-συμμέτοχος και άμεσος συντελεστής στην πράξη-πραγμάτωση του έργου. Σημείο αναφοράς και στις 3 εγκαταστάσεις της καλλιτέχνιδας, η έννοια του Δρόμου, που κατά το Αρχαίο Φιλοσοφείν ταυτίζεται με την έννοια της πορείας της σκέψης, του λόγου και του Διαλογισμού και η οποία έρχεται κι επανέρχεται συμβολικά, άλλοτε ως ένα δύσβατο μονοπάτι, μια σκοτεινή διαδρομή ή άλλοτε ως τα πολλαπλά ανοίγματα προς επάλληλους κόσμους δημιουργημένους ιλουζιονιστικά μέσα απ' τους αντικατοπτρισμούς.

Το μυστήριο του λαβυρίνθου αποτελούσε ανέκαθεν ένα συνεχές πεδίο μελέτης και στοχασμού σε σχέση με την ανθρώπινη κατάσταση. Στο έργο της Πανουργιά, ο λαβύρινθος, η κεντρική εγκατάσταση της έκθεσης, με το τριαντάφυλλο στο κέντρο του και τα κάτοπτρα ως δομικά υλικά αντί τοιχίων, συνταρακτική και παραπλανητική απεικόνιση του κόσμου της μητριαρχικής συνείδησης, συμβολίζει τον κόσμο, την ολότητα, το αδιάγνωστο, την κίνηση. Μια συνεχής γραμμή προς την αιωνιότητα, την ατελείωτη διάρκεια, την αθανασία, το νήμα - χορδή προς τον Ουρανό, πάνω στην οποία όλα τα πράγματα στηρίζονται και από την οποία κρέμονται. Όντας ο δρόμος προς το κρυμμένο κέντρο, ο λαβύρινθος συνδέεται με την αναζήτηση του Απολεσθέντος Λόγου.

Στο έργο της η Δήμητρα Πανουργιά παρουσιάζει ενδιαφέρουσες απόψεις για το χώρο, την κίνηση, τις μορφικές προεκτάσεις ως επίσης και τις οπτικές μεταμορφώσεις και παραλλαγές του ιδίου αντικειμένου. Υλικά όπως ο καθρέπτης, το φως ή το σκοτάδι, έγχρωμα μοτίβα (δέντρα), επιτρέπουν στο θεατή να ζήσει ένα οπτικό παιχνίδι απείρων μεταμορφώσεων, που δίνουν την εντύπωση της διαρκούς και αέναης κίνησης και της δυνατότητας να αναπλάθονται μορφές και χώροι. Κατ' αυτό τον τρόπο η γλυπτική της, ενσαρκώνει την έννοια της εναλλαγής, όπως ακριβώς γίνεται και με τη φύση, όπου τίποτε δεν καταστρέφεται, αλλά απλώς μεταβάλλεται σε άλλη φόρμα. Αποδεικνύει δε με το σύνολο της δουλειάς της, ότι όχι μόνο συλλαμβάνει ισχύουσες έννοιες, αλλά ότι είναι σε θέση να τις μορφοποιεί με ενδιαφέροντα τεχνικό και πλαστικό τρόπο.







Την ίδια περίοδο, στο μεσαίο επίπεδο της αίθουσας, ο Γιώργος Παπαγεωργίου, παρουσιάζει τη νέα ατομική του έκθεση με τίτλο: " China Paintings " . Ο καλλιτέχνης που τα τελευταία 2 χρόνια ζει και εργάζεται στην Κίνα, προβάλλει στα έργα του αυτά, τις διαφορετικές εμπειρίες, καταστάσεις, συναισθήματα που έχουν προκύψει μέσ' από την καθημερινή επαφή του με τους ανθρώπους, αλλά και τις παραδοσιακές συνοικίες του τόπου αυτού. Τα έργα χωρίζονται σε 3 διαφορετικές ενότητες: τα " Hutongs στην Κίνα " , την ενότητα: "Πριν χρόνια στην Κίνα ", και τα "Χαρτιά".

Στην πρώτη απ' αυτές τις ενότητες, τα " Hutongs " (¨=παραδοσιακά καλντερίμια) , ο καλλιτέχνης αποδίδει μέσ' από ένα συνδυασμό γεωμετρικής αφαίρεσης και αφηρημένου εξπρεσσιονισμού, την προσωπική του αίσθηση της θέας προς τα παραδοσιακά σοκάκια του Πεκίνου. O ίδιος αναφέρει: " Ανεβαίνοντας το μικρό λόφο, που ονομάζουν βουνό από κάρβουνο , πίσω από την Απαγορευμένη Πόλη, μπορεί κανείς να δει το Πεκίνο όπως δεν το έχει δει ποτέ ξανά. Είναι τεράστια η αντίθεση με τις εικόνες εκείνες που βλέπει κανείς διασχίζοντας την πόλη από το αεροδρόμιο μέχρι το ξενοδοχείο του. Στενά δρομάκια παρεμβάλλονται ανάμεσα σε σπίτια και περιτειχίσματα. Δέντρα ελάχιστα. Χαμηλόσκεπα σπίτια, όλα 'κοντά στη γη'. Μερικά άσχημα κτίρια του '60, τριώροφα ή τετραώροφα προβάλλονται κοντινά αναβιώνοντας αναμνήσεις. Τα χαμηλά σπιτάκια δίπλα στην Απαγορευμένη Πόλη επισκιάζουν όλα τα ψηλά και μοντέρνα κτίρια που διακρίνονται στο βάθος. Περίεργο.

Στην Δύση πολλοί από εμάς έχουν την ίδια εικόνα για την Κίνα στο μυαλό τους. Εδώ, κανείς απλώς χρειάζεται να ανέβει έναν μικροσκοπικό λόφο και να κοιτάξει.

Μου άρεσε πολύ αυτή η θέα. Μου άρεσε η αντίθεση. "

Στις δύο άλλες ενότητες έργων της έκθεσης, την ενότητα: "Πριν χρόνια στην Κίνα ", και τα "Χαρτιά", ο αφηρημένος εξπρεσσιονισμός και το προσωπικό ύφος του καλλιτέχνη, που συνηθίζει να ανασύρει διαφορετικά εικονιστικά επίπεδα πιο εσωτερικά ή πιο εξωτερικά, το ένα μέσ' απ' το άλλο, συνδυάζονται με την τεχνική του κολάζ, που στην προκείμενη περίπτωση χρησιμοποιεί και ενσωματώνει στο έργο παλιές, ξεθωριασμένες εικόνες από παλιά βιβλία, φωτογραφίες που έχουν αγοραστεί σε παζάρια και οι οποίες απεικονίζουν πρόσωπα με έντονη δραματουργική εκφραστικότητα και που μοιάζει να διηγούνται απλές ή πιο σύνθετες - μυστηριακές ανθρώπινες ιστορίες. Η Κίνα, ο διαφορετικός αυτός τόπος, μέσα από τη γεωπολιτική και αρχιτεκτονική της δομή, μέσα από τα πρόσωπα των απλών ανθρώπων που στοιχειώνουν τις πόλεις και κυρίως τις απομακρυσμένες επαρχίες της, ακόμη και μέσα από τα υλικά, τα μελάνια, τα ριζόχαρτα, τις παλιές φωτογραφίες, . μοιάζει να κυριαρχεί σαν μια μαγική ατμόσφαιρα στα έργα του καλλιτέχνη.

Διάρκεια έκθεσης: έως Σάββατο 12 Απριλίου

Χορηγός έκθεσης: Johnnie Walker Green Label

 

 

   Πίσω στις περασμένες εκθέσεις