|
 |
Την Παρασκευή 23 Απριλίου μετά τις 8 το βράδυ εγκαινιάζονται
στο μεσαίο επίπεδο της Αίθουσας Τέχνης "ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ
δεξαμενή" και στο art-shop του ισογείου της Αίθουσας
Τέχνης "ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ artlife" δύο εκθέσεις σπουδαστικών
εργασιών του 7ου και 9ου εξαμήνου, του εργαστηρίου Αρχιτεκτονικού
Χώρου και Επικοινωνίας, του Τομέα Αρχιτεκτονικής Γλώσσας,
Επικοινωνίας και Σχεδιασμού, της Σχολής Αρχιτεκτόνων του
ΕΜΠ με θέμα: "Εννοιολογικές προσεγγίσεις σχεδιαστικών
προβλημάτων. Η Αρχιτεκτονική του Ελαχίστου, του Κενού και
του Χρόνου στο Χώρο και το Αντικείμενο".
Στην έκθεση αυτή παρουσιάζονται προτάσεις πρωτότυπες και
ευρηματικές, από τους σπουδαστές-αυριανούς αρχιτέκτονες.
Το Ελάχιστο, το Κενό και ο Χρόνος είναι οι έννοιες που εκλήθησαν
να επεξεργασθούν συνθετικά κατά τον Αρχιτεκτονικό σχεδιασμό
με ελεύθερη τεχνική για την υλοποίηση των προτάσεων τους.
Οι εργασίες στην τελική τους μορφή αποτελούν αισθητικά αντικείμενα-κατασκευές,
που υπερβαίνουν τη θεματολογία τους και αυτονομούνται από
αυτή. Οι τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν είναι τρισδιάστατες
κατασκευές, σχέδια, διαγράμματα, video, CD, DVD, ηχητικές
κατασκευές, φωτογραφίες.
Διάρκεια έκθεσης μέχρι 15 Μαϊου.
Τη Δευτέρα 26 Απριλίου στην Αίθουσα Τέχνης "ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ
δεξαμενή" από τις 6 έως τις 11 θα γίνουν προβολές σπουδαστικών
εργασιών σε video, CD, ήχο. Στις 8 θα μιλήσει ο Πρόεδρος
της Σχολής Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ κ. Γιώργος Γεράκης,
ο καθηγητής Τομέα ΙΙΙ Αρχιτεκτονικής Γλώσσας, Επικοινωνίας
και Σχεδιασμού κ. Σόλων Ξενόπουλος και
ο γλύπτης κ. Χρήστος Διδώνης, Λέκτορας
Τομέα ΙΙΙ Αρχιτεκτονικής Γλώσσας, Επικοινωνίας και Σχεδιασμού.
|
|
 |
Το Εργαστήριο «Αρχιτεκτονικός Χώρος και Επικοινωνία» ανήκει
στον Τομέα ΙΙΙ, Αρχιτεκτονικής Γλώσσας, Επικοινωνίας και
Σχεδιασμού της Σχολής Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ. Ο Τομέας ΙΙΙ
και ειδικότερα το Εργαστήριο «Αρχιτεκτονικός Χώρος και Επικοινωνία»,
αποτελεί μετεξέλιξη και συνέχεια της εκπαιδευτικής περιοχής
στην οποία δίδαξαν ο Δημήτρης Πικιώνης και ο Γιάννης Λιάπης.
Στα κατ' επιλογή μαθήματα στο 7ο και 9ο εξάμηνο, οι σπουδαστές
καλούνται να επεξεργαστούν συνθετικά, συγκεκριμένες έννοιες,
οι οποίες συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με τον Αρχιτεκτονικό
Σχεδιασμό.
Ως γενικός τίτλος για τα μαθήματα αυτά προσδιορίστηκε η
«Εννοιολογική προσέγγιση σχεδιαστικών προβλημάτων».
Οι έννοιες που μέχρι σήμερα έχουν χρησιμοποιηθεί, είναι
αυτές του Ελάχιστου, του Κενού, και του Χρόνου. Σε κάθε
εξάμηνο γίνεται μελέτη για μια από τις έννοιες αυτές.
Το Ελάχιστο συνδέεται άμεσα με την διαδικασία της αφαίρεσης,
και αναφέρεται στην οριακή κατάσταση ή το οριακό σημείο
στο οποίο οδηγείται μια κατασκευή ή μια θεωρητική πρόταση,
έτσι ώστε να μην είναι δυνατή η περαιτέρω επεξεργασία της.
Η έννοια του κενού προσδιορίζεται ως το «μη ορατό» υλικό
το οποίο υπάρχει ανάμεσα στις ορατές μάζες των κατασκευών,
δηλαδή ο χώρος.
Το πρόβλημα που διερευνάται στο μάθημα είναι σε ποιο βαθμό
αυτό το «υλικό», μπορεί να αποκαλυφθεί, και να αποτελέσει
αντικείμενο σχεδιασμού.
Η διάσταση του χρόνου, μορφοποιεί την διαδικασία δια της
οποίας ο χώρος γίνεται κατανοητός, ενώ σε κατασκευές, όπως
ο κινηματογράφος, το θέατρο ή η μουσική, η ανέλιξη στον
χρόνο είναι ουσιαστικό και απόλυτο συστατικό της φυσικής
τους υπόστασης.
Η θεματολογία είναι ελεύθερη. Έτσι, κάθε σπουδαστική ομάδα
επιλέγει την κατεύθυνση που θα δώσει στην εργασία της, όπως
επίσης και την τεχνική που θα χρησιμοποιήσει για να υλοποιήσει
τις προτάσεις της.
Όπως φαίνεται από την μεγάλη ποικιλία των εργασιών που παρουσιάζονται
στην έκθεση, οι επιλογές των σπουδαστών/ριών είναι πολύ
διαφορετικές τόσο όσον αφορά τα θέματα όσο και όσον αφορά
τα μέσα.
Υπάρχουν εργασίες που αφορούν αρχιτεκτονικό σχεδιασμό, εργασίες
που αφορούν σκηνικό χώρο, αλλά και εργασίες που ασχολούνται
με την ποίηση, την λογοτεχνία, τον κινηματογράφο, την ζωγραφική,
την γλυπτική, την φωτογραφία, τον ήχο, την μουσική, τον
χορό.
Οι εργασίες στην τελική τους μορφή, αποτελούν αισθητικά
αντικείμενα - κατασκευές, που υπερβαίνουν την θεματολογία
τους και αυτονομούνται από αυτήν. Οι τεχνικές που έχουν
χρησιμοποιηθεί μέχρι τώρα είναι τρισδιάστατες κατασκευές,
σχέδια, διαγράμματα, video, CD, DVD, ηχητικές κατασκευές,
φωτογραφίες.
Από την έναρξη εφαρμογής των μαθημάτων αυτών οι διδακτικές
ομάδες συγκροτήθηκαν κατά διαστήματα από τους εξής:
Άννα Βρυχέα, Καθηγήτρια
Γιώργος Παρμενίδης, Καθηγητής
Σόλων Ξενόπουλος, Καθηγητής
Γιάννης Τερζόγλου, Καθηγητής
Χρήστος Διδώνης, Λέκτορας
Δημήτρης Σεβαστάκης, Λέκτορας
Άννα Σιτρά, Υποψ. Διδάκτωρ
Κατερίνα Πολυχρονιάδη, Μεταπτυχιακή Σπουδάστρια
Νικολής Τερζόγλου, Υποψ. Διδάκτωρ
Ελένη Τζιρτζιλάκη, Υποψ. Διδάκτωρ
Μαρία Μάρκου, Διδάκτωρ ΕΜΠ
ΣΟΛΩΝ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΣ
Καθηγητής Τομέα ΙΙΙ
Φεβρουάριος 2003
|
|