Πίσω στις Τωρινές Εκθέσεις
Ελένη Σιδηροπούλου : " Ρεμβασμός στους ρυθμούς της Γεωμετρίας "

Αστρολάβος Δεξαμενή 18.10.2019 – 23.11.2019

Από την Παρασκευή 18 Οκτωβρίου παρουσιάζεται στην Αίθουσα Τέχνης "ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ " η ατομική έκθεση γλυπτικής και ζωγραφικής της Ελένης Σιδηροπούλου, με τίτλο: ' Ρεμβασμός στους ρυθμούς της Γεωμετρίας '




Η Ελένη Σιδηροπούλου είναι μία καλλιτέχνης που επί σειρά ετών υπηρετεί μέσα από τη ζωγραφική και γλυπτική δουλειά της την αφαιρετική γεωμετρική Τέχνη. Η δουλειά της συγγενεύει περισσότερο με τη δουλειά των ξένων καλλιτεχνών του Μπάουχαουζ, του Κονστρουκτιβισμού και της Οπ Αρτ, όπως ο Βίκτωρ Βαζαρέλι και λιγότερο ίσως με αυτή των Έλληνων καλλιτεχνών που υπηρέτησαν αντίστοιχες μορφές Τέχνης, όπως οι Όπυ Ζούνη, Τάκις και Χρύσα.

Στη νέα της ατομική έκθεση παρουσιάζει την πρόσφατη ενότητα γλυπτών και ζωγραφικών της έργων στα οποία η Γεωμετρική Τέχνη παρουσιάζεται αλλού καθαρή, αμιγής, στιβαρή και αλλού σε ένα πάντρεμα με κάποια αναπαραστατικά μοτίβα πάντα όμως με πλαίσιο την έμφαση στη γεωμετρικοποίηση της φόρμας.

 

 

Ο Ιστορικός Τέχνης και σημειολόγος Χάρης Καμπουρίδης, αναφέρει για τη νέα αυτή δουλειά της καλλιτέχνιδας :

" Το βλέμμα του θεατή οδηγείται διακριτικά σε μικρές περιπέτειες πάνω στις ευθείες γραμμές, τα ορθογώνια σχήματα και τις μεταξύ τους εσοχές ή εξοχές, η οπτική αντίληψη ταξιδεύει διακριτικά και χαμηλόφωνα ζώντας μικρά αφηγήματα και διανοητικές αφαιρέσεις. Μια ηρεμία αντιληπτική που μετατρέπεται σε διανοητική και εν τέλει σε ψυχική είναι το αποτέλεσμα της σχέσης του θεατή με τα έργα αυτά.

Είναι έργα Τέχνης αυτό-εξηγούμενα, έχουν άμεσο διάλογο με τον θεατή τους και τα φαντάζεται κανείς μέσα σε χώρους ζωής, όχι μόνο σε πινακοθήκες και μουσεία.

Ωστόσο το υψηλό στοχαστικό και διανοητικό σκεπτικό που προηγείται της φιλοτέχνησης τους, αρχίζει και αναδύεται αμέσως μετά απ' αυτό, για όσους το ανιχνεύουν και θέλουν να εμβαθύνουν. Όχι μόνο επειδή η ίδια ονομάζει αυτή την έκθεση με τις λέξεις 'Οργάνωση και Έλεγχος' αλλά και επειδή είναι η φιλοσοφία τους μιλάει μέσα από τις εικαστικές λέξεις και τις φράσεις των έργων αυτών.

Υπάρχει μια σημαντική ιστορία σ' αυτό το είδος των εικαστικών τεχνών, ένα μεγάλο δρομολόγιο από φόρμες και χρώματα που ανά τους αιώνες και ανά πολιτισμούς συναπετέλεσε μια παρακαταθήκη από νοήματα, σκέψεις και συναισθήματα. Αυτά που ενυπάρχουν στη λεγόμενη γεωμετρική αφαιρετική τέχνη, αυτή που χωρίς αναλογίες και αναφορές στην εμπειρική φύση, μπορεί και μας μιλά για τη ψυχή και το μυαλό σε μια αδιάσπαστη ένωση.



 

Σε πολλούς ναούς στην Αίγυπτο, στη Μέση Ανατολή, στη Βόρεια Ευρώπη των νεότερων χρόνων, τα ρυθμικά γεωμετρικά σχήματα είχαν αυτόν τον ρόλο 'οπτικής προσευχής' καθώς συντελούσαν ώστε το θεατής τους να αποσπαστεί βαθμηδόν από τον εμπειρικό οπτικό κόσμο και να αναχθεί στον διανοητικό-αφαιρετικό, στον 'διανοητικό ρεμβασμό' - που αναφέρει χαρακτηριστικά ο κορυφαίος μελετητής Joseph Albers – τη 'σκάλα προς την ψυχική αναγωγή και το θείο'.

Είναι ο λόγος αυτός που εντοπίζουν οι μελετητές φιλοσοφικό στοχασμό και θρησκευτικότητα στη ζωγραφική του Π.Μοντριαν ή του Κ.Μάλεβιτς ή και του Βαζαρέλι της Οπ-Αρτ. Στο βάθος-βάθος και οι ιδέες των Πυθαγόρειων προσωκρατικών φιλοσόφων για την αισθητική των Μαθηματικών και της Γεωμετρίας, αλλά και οι πρόσφατες μελέτες του Ε.Γκόμπριχ για την αφαιρετική διακοσμητικότητα που μετατρέπεται σε δοκίμιο στοχασμού και ποιητικής.

 



Στα έργα της Σιδηροπούλου αναδεικνύεται συχνά και ο τοτεμικός, ο μαγικός, χαρακτήρας των σχημάτων και των χρωμάτων. Σαν εμβλήματα πολιτισμών, οικείων αλλά και φουτουριστικών, μοιάζουν οι κορυφώσεις πολλών έργων, μυστικοί γρίφοι που ελκύουν το βλέμμα και το συναίσθημα.

Αλλά και στην πιο χαμηλόφωνη κλίμακα σημασιών, απλώς ο φιλότεχνος ταξιδεύει νοερά στο υπόστρωμα από ρυθμικές σειρές που ενεργοποιούν την περιφερειακή όραση, σαν κυματισμοί συχνά από κάποια 'αδιόρατη σεισμική δόνηση' στον πυρήνα του κάθε έργου, που κάνει τις φάρμες να πάλλονται, καθώς έρχονται στο μάτι σαν γκρο πλαν είτε απομακρύνονται και χάνονται σαν σε αντίστιξη που φεύγει προς το άπειρο, μακριά. Παιχνίδια δηλαδή 'έντεχνης οφθαλμαπάτης' (trompel'oe il), οπτικής αντίληψης υψηλών απαιτήσεων και λεπτεπίλεπτης απόδοσης, για εστέτ της όρασης και της αισθητικής."




Διάρκεια έκθεσης :
 έως Σάββατο 23 Νοεμβρίου 2019, στην Αίθουσα Τέχνης «Αστρολάβος - Δεξαμενή» (Για πληροφορίες: Ξανθίππου 11, Κολωνάκι, τηλ: 210 7294342, 3, φαξ: 210 7293317, www.astrolavos.gr, Fb: Astrolavos art galleries)  



   Πίσω στις Τωρινές Εκθέσεις